Kapitaalsverhogingen en herfinancieringen: een stappenplan

Er kunnen verschillende redenen zijn om nieuw kapitaal aan te trekken als onderneming. Misschien zoekt u financiering om verder te groeien. Of u wil een nieuw project starten dat kapitaal nodig heeft. Hoedanook, een kapitaalsverhoging of herfinanciering is een proces dat u best systematisch aanpakt.

In de voorbije jaren hielpen wij al verschillende ondernemers met kapitaalsverhogingen en herfinancieringen. De aanpak die wij volgden vatten we graag even voor u samen.

1. Scope

In een eerste fase leren we het bedrijf grondig kennen: de organisatie, de sector, de bedrijfsgeschiedenis, de bedrijfsomvang… We polsen ook naar de redenen voor het aantrekken van nieuw kapitaal: uitbreiding, overname, R&D, werkkapitaal…

2. Situatieanalyse

We analyseren de huidige status van het bedrijf.

  • Financiële status: hoe zien de balans, kasstromen en winstgevendheid eruit voor de kapitaalsverhoging?
  • Uitdagingen: wat zijn de uitdagingen waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd? Zijn er onvoldoende interne fondsen? Wat zijn de risico’s van de huidige schuldenlast?

3. Keuzes voor kapitaalwerving

We bekijken de verschillende manieren om een kapitaalverhoging door te voeren.

  • Wat zijn de financieringsopties: aandelenuitgifte, obligatielening, bankleningen, venture capital…
  • Wat zijn de voor- en nadelen van elke financieringsoptie? We brengen alles systematisch in kaart: kosten, controleverlies, risico’s, en impact op de balans.

4. Beslissingsproces

We proberen inzicht te krijgen in het beslissingsproces.

  • Criteria: wat zijn de belangrijkste factoren die de beslissing beïnvloeden? Denk maar aan de kosten van kapitaal, de snelheid van beschikbaarheid, of eventuele strategische partnerschips.
  • Betrokkenen: wie zijn de belangrijkste beslissingnemers? We informeren iedereen en vragen naar feedback (bv. directie, aandeelhouders, financieel adviseurs)

5. Uitvoering

We begeleiden het volledige proces van kapitaalverhoging, van onderhandeling naar transactie. Dat houdt ook in:

  • Communicatie: de kapitaalverhoging wordt gecommuniceerd naar de stakeholders: de investeerders, medewerkers en de markt.
  • Wegwerken van obstakels: In iedere financieringsronde komen wel obstakels naar voren. Als dat gebeurt, focussen we extra op wat dreigt vast te lopen. Het is belangrijk om die obstakels te voorzien en te verwachten.

6. Resultaten

We bekijken de impact van de kapitaalverhoging op korte en lange termijn.

  • Financiële impact: we fotograferen de directe impact van de kapitaalverhoging op de balans en cashflow op het moment van de transactie.
  • Strategische impact: we schrijven een nieuw strategisch plan rekening houdend met de kapitaalverhoging.

Heeft uw onderneming zelf hulp nodig voor een kapitaalverhoging of herfinanciering? Laat het ons weten.

Lees onze andere inzichten

Outside in Thinking Als bedrijf denken we vooral Inside Out. Dat is logisch. De positie die wij innemen ten opzichte...
Innovatie is cruciaal in een steeds veranderende markt. Maar waar besteedt u vandaag best aandacht aan om uw onderneming...